loading...
3 SebabTerhempasnya Pesawat
Russia Tu-154 Di Laut Hitam!
Sebuah pesawat Tu-154
tentera menuju ke Syria terhempas di Laut Hitam. Semua orang-orang di atas
kapal terbunuh dalam tragedi itu. Penyiasat sedang mempertimbangkan tiga teori:
kesilapan manusia, satu pincang tugas teknikal atau serangan pengganas.
Wartawan adalah antara orang-orang kapal
tentera Tu-154 yang terikat ke Latakia, Syria. Sumber: Maxim Blinov / RIA
Novosti
Sebuah pesawat Kementerian Pertahanan Rusia
Tu-154 dalam perjalanan ke Syria terhempas di Laut Hitam awal Disember 25
beberapa satu batu di luar pantai berhampiran Sochi.
Laporan mengenai bilangan dan identiti
penumpang berbeza-beza. Setakat ini ia telah disahkan bahawa orang-orang di
atas kapal termasuk 68 anggota Alexandrov Ensemble yang terkenal, 9 wartawan
dan 8 anak kapal. Kementerian Kecemasan pasukan mencari dan menyelamat telah
pun pulih sekurang-kurangnya 10 mayat.
Presiden Rusia Vladimir Putin telah mengarahkan Perdana Menteri Dmitry Medvedev untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya negeri dan mengambil penyiasatan di bawah kawalan peribadinya.
Menurut laporan media Rusia, kejadian itu berlaku ketika pesawat itu mengambil ketinggian. Walau bagaimanapun, anak-anak kapal tidak menghantar sebarang isyarat kecemasan.
Kementerian Kecemasan dan Jawatankuasa Siasatan pakar-pakar kini bekerja di tempat kejadian. Mereka telah mendapat dokumen yang berkaitan dengan penerbangan dan kini disoal siasat pegawai-pegawai yang berkaitan dan kakitangan teknikal ke lapangan terbang.
Mereka melihat tiga teori kemungkinan apa yang mungkin telah menyebabkan kemalangan itu.
1. kerosakan teknikal
Menurut ketua Aeroflot Persatuan Penerbangan Awam Viktor Gorbachev, pesawat itu mungkin telah mengalami kekurangan kuasa semasa penerbangan.
"Mesti ada sesuatu yang tidak kena dengan enjin Kami tidak tahu lagi dan ia adalah sukar untuk membuat spekulasi. Adakah ia bahan api atau kegagalan enjin ... berlepas adalah, sudah tentu, masa yang paling sukar Pesawat itu hanya tidak mempunyai kuasa yang mencukupi. atau kelajuan dan masuk ke dalam putaran balik, "kata pakar.
Tu-154 telah dihasilkan pada tahun 1984. Ia membaiki menjalani terakhir pada tahun 2014 dan telah dijadualkan penyelenggaraan pada September tahun ini. Walau bagaimanapun, menurut Gorbachev, usia tua pesawat itu tidak menjadi masalah.
"Ada pesawat yang beroperasi di seluruh dunia yang 30, 50, walaupun 60 tahun dan lebih tua. Dalam kes ini, ia tidak mengapa. Pesawat itu adalah layak terbang, ia memenuhi semua keperluan," kata pakar.
Namun, tidak semua penganalisis berkongsi pendapat ini. Seorang pakar tentera TASS, kolonel bersara Viktor Litovkin, menunjukkan bahawa armada pesawat awam untuk kegunaan Kementerian Pertahanan Rusia, tidak seperti pesawat tempur, tidak berada dalam keadaan yang terbaik.
"Sebahagian besar daripada pesawat awam Kementerian Pertahanan Rusia adalah buatan Soviet Tu-154s. Oleh kerana industri pembuatan pesawat telah hampir musnah dalam tahun 1990-an, tidak ada pesawat pengangkutan dan penumpang tentera baru telah dibuat untuk tahun," kata pakar.
Kementerian Pertahanan Rusia tidak mahu membeli pesawat awam buatan asing, dia terus, tetapi ia mempunyai apa-apa untuk menggantikan Tu-154.
"Selepas semua cek didorong oleh penyiasatan ini lebih, tentera akan terus menggunakan pesawat ini," kata Litovkin.
2.
Kesilapan manusia
Kapten Tu-154 adalah pangkat pilot 1 Roman
Volkov, dengan lebih 3,000 jam penerbangan di bawah tali pinggang, kata
Kementerian Pertahanan Rusia.
"Anak-anak kapal adalah salah satu
yang paling berpengalaman. Mereka mempunyai beberapa kali, pada pesawat yang
sama, membawa pengangkutan Su-30-an, Su-35 dan Su-24s ke pangkalan udara
Hmeimim itu," kata sumber dalam keselamatan dan undang-undang
agensi-agensi penguatkuasaan kepada akhbar Izvestia.
Namun, penganalisis berkata, siasatan akan
mempertimbangkan teori kesilapan manusia.
"Tidak teori diperintah keluar,
bermula dari bahan api yang berkualiti rendah kepada serangan pengganas. Juga
satu kesilapan oleh juruterbang, kerana hasil daripada yang pesawat mengambil
ketinggian terlalu cepat, membuat giliran yang ketat dan mengalami putaran
balik," Litovkin berkata.
3.
serangan pengganas
Sesetengah pakar menarik persamaan antara
kemalangan Tu-154 dan letupan di atas kapal penumpang Airbus 321-231 dalam
penerbangan dari Sharm-el-Sheikh ke St Petersburg yang berlangsung pada 30
oktober 2015.
Pengganas telah menanam bom di bahagian
ekor pesawat di mana barangan bagasi besar disimpan. Kira-kira 20 minit selepas
berlepas, pesawat itu meletup, menjunam ke tanah dari ketinggian beberapa ribu
kaki.
"Keadaan cuaca adalah baik. Kalau ada
apa-apa masalah dengan pesawat, dengan enjin, ia akan hanya berpaling dan mula
meluncur ke arah lapangan terbang, atau akan mendarat luar pesisir. Manakala
sini pesawat hanya jatuh ke bawah, seperti yang kes apabila terdapat kecemasan
di atas kapal, apabila sesuatu yang bertiup ke atas atau sesuatu yang terlepas.
Sebagai peraturan, dengan pesawat ini ia hanya ekor yang boleh menurunkan,
"jurulatih penerbangan Major Andrei Krasnoperov memberitahu stesen radio
Kommersant FM.
Dalam semua keadaan lain, dia terus, juruterbang
boleh memaklumkan kepada pengawal trafik kerosakan dan dihantar isyarat
kecemasan. Walau bagaimanapun, itu tidak berlaku.
"Ertinya bahawa sesuatu yang tiba-tiba
dan dijangka berlaku tujuh minit selepas pesawat itu. Jadi, saya tidak boleh
menyalahkan anak-anak kapal, dan apabila ada masalah teknikal, ia adalah jarang
begitu tiba-tiba. [...] Mereka telah pun mendapat seorang berhampiran pantai
yang cedera oleh serpihan yang jatuh. yang menunjukkan bahawa serpihan pesawat
bertaburan kerana mereka turun, menunjukkan bahawa pesawat itu meletup di
udara, "kata juruterbang.
Loading...
loading...
0 Response to "GEMPAR!!! Berdasarkan siasatan dan perbincangan pakar-pakar Aeronautik Russia, ini adalah 3 Sebab Terhempasnya Pesawat Russia Tu-154 Di Laut Hitam!"
Post a Comment