10 Perkara kontroversi yang disebabkan oleh Trump sampai kecoh satu dunia!

loading...

10 Perkara kontroversi yang disebabkan oleh Trump sampai kecoh satu dunia!



1. Donald Trump Melarang Umat Muslim Datang Ke Amerika

"Begitu banyak Muslim seluruh dunia membenci Amerika Syarikat sehingga penting bagi kita untuk melarang mereka (umat Islam) masuk."
"Sampai kita boleh menilai dan memahami masalah ini, mengapa mereka membenci kita, bahaya ancaman itu masih nyata. Negara kita tidak boleh lagi menjadi korban serangan mereka yang hanya mengerti soal jihad, dan tidak punya rasa hormat terhadap kemanusiaan"
Kenyataan Donald Trump itu dikecam hebat oleh calon Demokrat Martin O'Malley. Dia berkata lawannya itu berkempen untuk Presiden AS sebagai orang yang rasis. Pernyataan ini disampaikan oleh Donald Trump beberapa jam sebelum dirinya melakukan kempen di atas pada bila-bila induk USS Yorktown, kapal peninggalan perang dunia II yang berlabuh berhampiran Charleston South Carolina. Lokasi tersebut sengaja dipilih untuk memperingati 74 tahun penyerangan Jepun ke Pearl Harbor.

2. Memberi Kad Pengenalan Khusus Untuk Orang Muslim

23 November lalu Donald Trump mewajibkan semua umat muslim didaftarkan ke dalam data base berasingan. Trump memaksa orang Islam Amerika untuk membawa kad pengenalan agama khusus. 

"Kita harus melakukan sesuatu yang belum pernah dilakukan sebelum ini. Sejumlah orang akan kecewa dengan hal ini, saya fikir keselamatan berada di fikiran dan tanganku ketika menjadi presiden nanti."

3. Menutup Seluruh Masjid yang Ada di Amerika Syarikat

Bakal calon presiden itu mengatakan bahawa Amerika perlu menutup sejumlah masjid di Negara Pak Sam ini. Hal ini dilakukan sebagai usaha untuk mengelak serangan dari dalam.

"Kita harus mengawasi dan meneliti masjid-masjid, kerana banyak perbincangan berlaku di tempat-tempat itu, "kata Trump kepada stesen televisyen MSNBC.


4. Mengusir 11 Juta Orang Hispanic yang Tidak Mempunyai Dokumen Lengkap
5. Hina Imigran Asal Mexico

Untuk Memerangi pengganas Donald Trump ingin Mexico membuat tembok tinggi di sempadan dengan AS.

"Kerana mereka (Orang Mexico) mendatangkan masalah. Orang-orang Mexico bawa ubat-ubatan, mereka bawa jenayah. Mereka perogol, meski saya mengandaikan, ada orang baik juga, "katanya. Komen Donald Trump yang merendahkan pendatang terus dikritik, dicela dan dikecam oleh para pendatang dan pejuang hak asasi manusia di dunia."

6. Menghina Seorang Wanita Pengacara Television Fox News




Megyn Marie Kelly, pengacara wanita yang dihina oleh Donald Trump 8 Ogos lalu dalam sebuah acara Debat calon Presiden.
"Anda sudah memanggil wanita yang anda tidak suka dengan gelaran babi gemuk, anjing, dan haiwan menjijikkan, kata Kelly. Dia bertanya adakah perilaku seperti itu mencerminkan seorang lelaki yang harus dipilih sebagai presiden."
Tidak hanya habis disitu, Donald Trump pula membuat kenyataan dengan mengatakan bahawa Kelly sedang Menstrubasi. kata Trump kepada wartawan CNN, Don Lemon.
"Anda bisa melihat ada darah yang keluar dari matanya, darah yang keluar dari dia … dari mana pun."


7. Mengusir Wartawan Keturunan Mexico Ketika Wawancara Sedang Berlangsung



Jorge Ramos adalah seorang pengacara terkenal TV Univision, rangkaian televisyen Hispanic terbesar di Amerika Syarikat.

 "Maafkan saya," kata Donald Trump saat ia melihat Jorge Ramos berdiri dan mengangkat tangan."

"Duduk. Anda tidak dipanggil. Duduk, "suruh Donald Trump yang sedang berdiri di podium, seperti dipetik dari Sidney Morning Herald.

 Ramos tak mengalah sebaliknya membalas.

 "Saya wartawan, saya pendatang, dan saya penduduk senior," ujar Ramos. "Dan saya berhak bertanya." Seperti biasa."
 Trump membalas dengan arogan kepada wartawan yang pernah mendapat jolokan sebagai 'Orang Paling Berpengaruh di Dunia' versi majalah Time pada tahun 2015.

 "Balik saja kamu kepada Univison," kata Trump seraya memberi isyarat kepada seorang pengawal keselamatan untuk mengusir Ramos.

8. Menghina Wajah Calon Presiden Carly Fiorina Semasa Debat Kedua Calon Presiden



"Lihat mukanya! Ada gitu yang mahu memilih dia sebagai presiden? Bayangkan muka kayak begitu jadi presiden AS?" ejek Trump semasa debat kedua GOP 9 September 2015.

Fiorina pun menjawab,

"Seluruh rakyat AS mendengarnya, Tuan Trump."

9. Mencela Gaya Rambut Terbaru Hillary Clinton



Calon presiden lain juga tak lepas dari kutukan Trump. Kali ini sasarannya adalah Hillary Clinton, calon presiden dari Parti Demokrat. Penampilan Hillary dengan gaya rambut barunya membuat Trump panas punggung.

"Biar saya beritahu, perubahan itu membuatku terkejut. Kerana mungkin dia pakai wig,  rambut clinton sangat besar. Gaya tersebut sangat hodoh" ujar Trump 

10. Menentang dan Tidak Mendukung Barack Obama Sebagai Presiden AS


Semua bermula dengan tuduhan Trump 2011 lalu yang mengatakan bahawa Obama adalah seorang Muslim.

 Hanya selang beberapa jam selepas, bakal calon presiden dari Parti Demokrat, Hillary Clinton berkata tindakan keji Trump itu mengganggu dan salah.

 Kecaman juga dilayangkan oleh saingannya dari Republikan, senator dari South Carolina Lindsey Graham yang mengatakan Trump seharusnya meminta maaf.

 Tetapi Trump menyerang kembali dengan sejumlah tweetnya di Twitter:

"Adakah saya secara moral wajib untuk membela Presiden setiap seseorang mengatakan sesuatu yang buruk atau kontroversi tentang dia? Saya rasa tidak! Jika seseorang membuat sebuah pernyataan yang buruk atau kontroversi mengenai saya kepada Presiden, adakah anda fikir dia akan membela saya? Tidak ada peluang untuk itu! tulis Trump."

 Selain masyarakat di US yang tidak suka dengan sikapnya, banyak rakan calon calon lain dari Parti Republik sendiri juga geram dengan kelakuan Donald Trump. Inilah yang terjadi jika kebencian berubah menjadi ketakutan.

 Donald Trump adalah campuran Xenophobia, takut dengan orang asing dan bodoh tentang agama. Kenyataan jelas menyakiti perjuangan orang-orang yang sedang melawan keganasan. Kalau sekelumit pertanyaan muncul, sebenarnya siapa yang diserang dan siapa yang menyerang? Andai Donald Trump mengenal Islam yang sesungguhnya, pasti dia tidak akan mengeluarkan kenyataan yang tidak bijak itu.
Loading...
loading...

0 Response to "10 Perkara kontroversi yang disebabkan oleh Trump sampai kecoh satu dunia!"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close